tengok bola disini

Rakan seperjuangan

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

SAPA NAK HUBUNGI ANWAR

LU ORANG PIKIRKAN LA

LU ORANG PIKIRKAN LA

INI LAH PEROSAK BANGSA

INI LAH PEROSAK BANGSA

SAMA TAK?

SAMA TAK?

PEROSAK BANGSA

PEROSAK BANGSA

Isnin, 4 Mei 2009

UMNO PAS:UMNO IKUT MANA YANG BAIK,SPR KATA BAIK ,BAIKLAH PADA UMNO

Apa sahaja Pakatan yang tidak puas hati dengan SPR.SPR hanya menjalankan tugas untuk memberi keselasaan pada seluruh rakyat.Apakah dengan menghadkan penyokong pada satu pilihanraya Pakatan macam budak kecik nak pertikaikan kerja SPR.Pakatan kena la ikut undang undang,kalau Umno boleh terima kenapa Pakatan beria ia sangat membantah,Perkara sebegini kecik pun Pakatan tak boleh nak selesaikan macam mana nak mentadbir negara.Nampak sangat kebodohan pembangkang yang isu kecilpun nak diperbesar besarkan.

Pakatan Rakyat menyifatkan larangan terbaru Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar parti-parti politik yang bertanding tidak membawa penyokong melebihi 5,000 orang pada hari penamaan calon adalah tindakan karut.Malah beberapa pemimpin Pakatan Rakyat yang dihubungi menggesa agar SPR menarik balik larangan yang dianggap tidak munasabah itu.Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Mustafa Ali dengan tegas berkata SPR cuba memperkenalkan satu larangan yang karut dan tidak berasas.

Karut...ini semua tindakan karut yang tidak berasas.Beliau turut mendakwa SPR sebagai sebuah badan bebas yang mengendalikan pilihan raya mengambil tindakan seolah-olah tidak memahami situasi politik di Malaysia.Apa ni? Apa yang boleh saya katakan mereka (SPR) tak faham keadaan politik dan situasi pilihan raya di Malaysia.

Ini satu tindakan yang cukup tidak praktikal...bagaimana kita boleh kawal jumlah orang yang nak datang?Kita bantah keputusan ini dan kita mahu SPR tarik balik larangan ini," katanya dengan tegas.Semalam, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata keputusan mengehadkan kehadiran jumlah penyokong pada hari penamaan calon agar tidak melebihi 5,000 orang telah diputuskan semasa pertemuan antara suruhanjaya itu dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada Khamis lalu.

Pendekatan itu akan dikuatkuasakan semasa pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Pulau Pinang bulan ini.Dalam pada itu Naib Presiden PKR, R. Sivarasa turut berpendapat bahawa pendekatan terbaru SPR itu dilihat tidak praktikal untuk dilaksanakan.

Jelas beliau tindakan melarang kehadiran penyokong yang ramai akan lebih mendatangkan lebih banyak masalah.Macam mana mereka nak hadkan jumlah orang yang mahu datang? Sebab itu dari awal lagi kita sudah nyatakan tindakan seumpama ini adalah sangat tidak praktikal.Saya bimbang, lagi kita larang, lagi banyak masalah yang akan timbul.

Sukar kita nak halang penyokong agar tidak datang, tujuan mereka ialah untuk memberi sokongan kepada calon.Tambah beliau kekecohan mungkin akan berlaku apabila sesuatu kawasan penamaan calon itu dikawal ketat oleh pasukan polis biasa dan juga Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU).

Kalau mereka nak halang orang ramai datang, sudah pasti lebih banyak FRU akan ditempatkan.Situasi akan menampakkan lebih ketegangan dan mungkin kadang-kala kekecohan akan berlaku apabila polis mengambil tindakan.Manakala Setiausaha Publisiti Nasional (DAP), Tony Pua mempersoalkan pendekatan yang bakal diambil oleh SPR dan polis bagi mengehadkan jumlah penyokong yanga akan hadir pada hari penamaan calon.Macam mana mereka nak buat? Perkara ini perlu diperjelaskan dahulu.

Adakah mereka nak bagi nombor kepada setiap orang yang akan datang, siapa nak tentukan jumlah penyokong sesebuah parti itu sudah cukup atau belum?Tambah beliau, Pakatan Rakyat juga ragu dengan penetapan jumlah penyokong yang buat pertama kalinya akan dilaksanakan pada pilihan raya kecil DUN Penanti nanti.Kalau mereka tentukan jumlah tak boleh lebih 5,000 orang, siapa boleh beri jaminan jumlah penyokong BN (Barisan Nasional) dan Pakatan Rakyat betul-betul seimbang?Kami tak mahu nanti wujudnya tindakan berat sebelah





Hadkan Penyokong: Umno sambut baik tapi SPR, polis perlu tentukan mekanisme Umno menyambut baik pendekatan yang diperkenalkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) iaitu melarang parti-parti politik yang bertanding agar tidak membawa penyokong melebihi 5,000 orang pada hari penamaan calon.

Ketua Penerangannya, Ahmad Maslan berkata Umno memandang larangan tersebut dari sudut positif jika tindakan yang diambil oleh SPR itu adalah untuk kebaikan semua pihak bagi memastikan proses pilihan raya berjalan dengan lancar.

"Walau apa pun, jika kebaikan mengatasi keburukan, kita akan menerimanya.

"Saya percaya SPR sudah memikirkan sebab-sebab yang munasabah sebelum mereka memutuskan untuk memperkenalkan larangan ini," katanya kepada mStar Online.

Semalam, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata keputusan mengehadkan kehadiran jumlah penyokong pada hari penamaan calon agar tidak melebihi 5,000 orang telah diputuskan semasa pertemuan antara suruhanjaya itu dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada Khamis lalu.

Pendekatan itu akan dikuatkuasakan semasa pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Pulau Pinang bulan ini.

Bagaimanapun Ahmad berkata SPR dan polis perlu menentukan mekanisme yang bakal diambil bagi memastikan kelancaran proses pelaksanaannya.

"SPR dan polis perlu menentukan kaedah yang bakal diambil untuk laksanakan larangan ini.

"Memandangkan ini adalah sesuatu yang baru, jadi semua pihak pasti tertanya-tanya mengenai kaedah yang bakal diambil," katanya.

Dalam pada itu Ahmad berkata masih terlalu awal untuk semua pihak menilai mengenai keberkesanan pendekatan mengehadkan jumlah kehadiran penyokong pada hari penamaan calon.

"Perkara ini adalah sesuatu yang baru, jadi kita tak boleh nak buat penilaian sama ada ia baik ataupun tidak.

"Kita tengok dulu pada pilihan raya (kecil) Penanti nanti, lepas tu barulah kita tegur jika ada kelemahan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA ULAS APA YANG ANDA BACA

PERDANA MENTERI MALAYSIA

PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB DATO SERI NAJIB TUN ABDUL RAZAK

Timbalan Perdana Menteri

TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA

NEGARAWAN TERULUNG

NEGARAWAN TERULUNG

ShoutMix chat widget

CHATROLL KAMALFARSYA

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Jumlah Paparan Halaman

BLOG SARAWAK

BLOG PEMBANGKANG

Catatan Popular

SABDA HADIS

Rasullullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya apabila seorang manusia itu melaknat sesuatu, maka laknatnya itu akan naik ke langit lalu pintu akan ditutup supaya ia tidak dapat naik. Kemudian laknat itu akan turun ke bumi lalu pintu bumi tertutup dari dimasuki. Laknat itu mencari jalan kiri dan kanan lalu ia tidak menjumpai jalan haluan. Lalu laknat itu kembali kepada orang yang dilaknat, sekiranya orang itu memang layak dilaknat maka laknat itu akan terkena padanya. Sekiranya dia bukan ahli yang layak menerima laknat maka laknat itu akan kembali kepada orang yang melaknat itu semula." Riwayat Abu Daud

Huraian

1. Maksud laknat itu ialah jauh daripada rahmat Alllah S.W.T. kerana kemurkaanNya.

MARI MEMBACA AL QURAN

CELIK AL-QURAN
Kepada kaum Muslimin & Muslimat, yg ingin belajar mengaji atau mendalami tajwid secara percuma, sila klik disini, insyaallah semoga kita semua menjadi umat Islam yg celik AlQuran serta diberkati oleh Allah

AsmaulHusna

Photobucket

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)

JANGAN MEMBERI (LAPORKAN)
JANGAN TERIMA (LAPORKAN)

Bank islam online

ZAKAT

ZAKAT
bayar secara online

KIBAR JALUR GEMILANG

Berkibarlah dikau di bumi bertuah

NEGARA MALAYSIA

YANG JAUH DAN DEKAT SINGGAH

Windows Live Messenger